Historien om Lysekils Hockey Viking!

Året var 1958!
IK Viking startades av ett pojkgäng i Sandvik Brastad den 19 oktober 1958, medlemsavgiften var 1kr/vecka och 50öre för skolungdom, bland namnförslagen fanns Viking, Holidays, Tuntorp Panters, klubbfärgen skulle vara blått, rött och gult men kom senare att ändras till grön tröja med röda ok och ett vitt IKV på bröstet, röda byxor med vita revärer, gröna damasker med röda revärer, och man skulle försöka ordna en ishockeybana i Sandvik.

Vid denna tidpunkt fanns redan Brastad Ishockey klubb som spelade seriespel, och Slättens IK som senare blev Lysekil HC. Slättens IK spelade seriespel 1956 då ”Revolverrinken” blev klar för seriespel. Mer om hockeyns uppkomst i Lysekil kommer senare!

Klubbens första matcher spelades mot industrier och andra sammanslutningar i Brastad, eftersom Brastad IK mer eller mindre lagts ner p.g.a.. att nästan alla spelare börjar militärutbildning eller antagits på skolor på annan ort eller gått till sjöss. Brastad Ishockeyklubb läggs ner 1962.

1965
Först den 4/1-65 upptogs IK Viking i Svenska ishockey förbundet och Riksidrottsförbundet, och man började spela seriespel. Innan sammanslagningen (se nedan) spelade IK Viking som högst i gamla Div-3 serien, vilket kan motsvaras av i dag övre delen i Div-2.

1975
Sammanslagningen av IK Viking och Lysekils HC skedde i juni 1975, och hette första året IK Viking/Lysekils HC, som efter ett år ändrades till Ishockey Klubben Viking.

Här börjar VIKING’S nutidshistoria

1975
Invigningen av ishallen Gullmarsborg skedde i oktober med en match mot Grums IK. A-laget och Juniorlag, pojklag spelade i serier, ishockeyskola för nybörjare startade i januari 1976. Efter säsongen 76/77 avgick Allan Wikström som ledamot i styrelsen efter att ha varit med i styrelsen sedan starten 1958. (19år)

1977
Anordnas den första Cupen i Viking’s regi, med bland annat Djurgården, Skara och Kungälv/Ytterby

1979
Arrangerades första Sommarhockeyskola med Leksands Hockeylag här på en veckas träningsläger, vilken gav Viking en förlust på 30,000 kr p.g.a. otillräcklig planering.

1981
Hösten 1980 påbörjade planering för sommarhockeyskola 1981 och som är grunden för den sommarhockeyskola som finns i klubben i dag.

1986
Startades Klubbhusfonden och Klubbhuskommitté för att förvärva eller bygga ett klubbhus efter misslyckade försök att förvärva ”Tvätten” och även ”Vattentornet”. Medel till klubbhusfonden skulle avsättas av vinsten från sommarhockeyskola och från cuper.

Köptes fastigheten ”Tvätten” med medel från Klubbhusfonden.

Viking firar 40-års jubileum.

Vår populära hockeyskola 20-årsjubilerar.

2002
Under våren tar färdigställandet av klubbhuset fart igen. Etapp 1 med kansli, toaletter och entré planeras vara färdigt våren 2003.

Under våren flyttar kansliet in i klubbhuset där första etappen färdigställts.

Sommarhockeyskolan firar 25-år!

Viking arrangerar cuper för 30:e året!

2010
Sommarhockeyskolan firar 30-år! Viking får sin första kvinnliga ordförande: Karin Fransson!